• Vállalat: LCW
• Helyszín: Groningen, Hollandia
• Iparág: Logisztika
• Felhasználási terület: vízszintes szállítás, tárolás
• Targoncák: 2db RRE250H
• Polcrendszerek: 2 db Toyota Radioshuttles
A hollandiai Groningenben lakó Vonck, Liewes és Gorter család szállítmányozó cégek által működtetett cég régóta jelentős növekedési potenciállal rendelkezett. 2003-as egyesülésüket követően a céget LCW Groningen néven vitték tovább, majd 2009-ben egy új, 15 000 négyzetméteres logisztikai központot kezdtek használni. A központból többféle logisztikai, elosztó és raktározási szolgáltatást nyújtanak különféle cégeknek, így élelmiszeripari és építőanyagokkal foglalkozó vállalkozásoknak is. A cég sikeres működését az bizonyítja a legjobban, hogy nemrégiben tovább bővítették a létesítményt. „Megvizsgáltuk, hogy van-e lehetőségünk a jelenlegi épületre ráépíteni, azonban ezzel a megoldással nem nyertünk volna elegendő helyet a fennálló igények kielégítéséhez” – vázolta fel a történések hátterét Martijn Heidema logisztikai menedzser. Alapból 4000 m²-es bővítésre lett volna szükség. „A növekedési lehetőségeket és a költségeket alaposan áttekintve arra jutottunk, hogy inkább még a duplájánál is nagyobbra növeljük a raktárház területét” – folytatta a helyzet ismertetését a logisztikai szakember. Az LCW logisztikai központjának teljes területe immáron 23 500 m².
Az eredeti elgondolás szerint a kibővített terület felét polcrendszerekkel töltötték volna fel, és a másik felét később fejezték volna csak be. Azonban az új részt egyetlen ütemben kialakítva gyors és kompakt tárolás, illetve rugalmas komissiózás vált lehetővé. A kötegelve szállított raklapok tárolásához rakatszállító rendszer bizonyult a legjobb megoldásnak. A másik raktárban alkalmazott mobil polcrendszer rugalmas és gyors komissiózást biztosít. Mindkét polcrendszert a Toyota Material Handling Nederland szállította. Heidema a következőképpen foglalta össze a döntés hátterét: „Több céget is megkerestünk, és nagyon hasonló ajánlatokat kaptunk, azonban a Toyota megoldása bizonyult a leginkább teljes körűnek. Mondanom sem kell, hogy a helyszínen tett látogatásuk után a Toyota tette a legjobb benyomást ránk. Az ajánlatban szereplő előnyös funkciók és a pozitív benyomás kettőse volt az, ami miatt végül is a Toyota mellett döntöttünk.”
A rakatszállító és mobil polcrendszer kombinációjának köszönhetően az LCW aránylag kis helyen, nagy sűrűséggel, ugyanakkor rugalmasan tárolhatja az árukat. A mobil polcrendszerek két részre oszthatók; az egyik 8, míg a másik 9 dupla kocsit használ, és 31 méter hosszú. A raktár 7260 EURO raklap tárolására alkalmas úgy, hogy minden raklap hozzáférhető. A raklaptároló rendszer hat szinten, két nagyobb blokkra oszlik. Összesen 276 csatorna van benne kialakítva, ami 8,8 millió kg étel tárolását teszi lehetővé. Nem számít, hogy az árukat EURO raklapokon vagy blokkos raklapokon tárolják, a két Toyota Radioshuttle rakatszállító megbízhatóan végzi mindkét típusú raklap szállítását.
A rakatszállítók legújabb generációja a raklap körvonalát felismerő érzékelőkkel van ellátva. Az egyenként 1500 kg teherbírású rakatszállítók a raktárban végzett munkát egyszerűsítő funkciókkal rendelkeznek. Teljes sebességű működés mellett is képesek megszámolni a raklapokat, valamint a csatornában rendelkezésre álló szabad helyeket. A maximális biztonságról a rakatszállítók mindkét oldalán elhelyezett jelenlétérzékelők gondoskodnak, amelyek jelzik, ha valaki van a közelben.
Az LCW-nél nagyon fontos a biztonság. „Az is a biztonság iránti elkötelezettségünket mutatja, hogy szándékosan szélesebb, 5,5 méteres folyosókat alakítottunk ki, hogy a targoncák biztonságosan el tudjanak haladni egymás mellett” – hangsúlyozza a biztonság fontosságát Heidema. A polcrendszereket megfelelő védelemmel láttuk el. Ha valami hozzáütközik a polchoz, a javítás költségei viszonylag alacsonyak maradnak. Sokszor csak a függőleges tartó mereven a polchoz rögzített alsó részét kell kicserélni. A normál funkciókon felül a mobil polcrendszer további biztonsági funkciókkal is el van látva. Például fotocellák követik nyomon, hogy hány targonca hajt be és ki a folyosóról. Ha nincs benne targonca, a folyosó automatikusan szabaddá válik.
Az LCW már a megvalósítás korai szakaszában bevonta a Toyotát a tervezésbe. A cég számára a döntés minden tekintetben előnyösnek bizonyult. „Együtt sikeresen optimalizáltuk az egész rendszert, és mind a mai napig ennek az előnyeit élvezzük” – emeli ki az okos döntés fontosságát a szakember. Az ajtók elhelyezkedése például a polcrendszerekhez illeszkedik. Élelmiszerek tárolásakor a polcrendszerek oldalsó és hátulsó részén elegendő hely van a kötelezően végrehajtandó rágcsálóirtáshoz is. A mobil polcrendszerek vázát úgy alakították ki, hogy a vészkijáratokhoz a polcok működésének akadályozása nélkül hozzá lehessen férni. Az áruk le- és felrakodásához a Toyota két BT Reflex tolóoszlopos targoncát biztosított. „A targoncák nemcsak biztonságosabbá, hanem egészségügyi szempontból is előnyösebbé teszik a munkát” – hangsúlyozta a targoncák kedvező tulajdonságait a cég logisztikai szakembere, Martijn Heidema.