A TINE SA Norvégia legnagyobb tejtermék-gyártója, forgalmazója és exportőre. Céljuk, hogy egészségesebb és örömmel fogyasztható élelmiszert biztosítsanak fogyasztóik számára. Régebben szinte minden városban volt tejüzem, azonban számuk egyre inkább fogyatkozik. A TINE Dairy Tretten 115 alkalmazottja azonban egyáltalán nem tart a bezárástól. Az üzemben a munkaerő folyamatosan bővül, miközben új gépekbe fektetnek be. Kilenc gyártósoron többféle sajt is készül. A legnagyobb kihívást azonban a zabkása jelenti, amelyből jelentős mennyiséget, mintegy napi 100 000 csészényit állítanak elő.
Adatok
2016-ban a tretteni tejüzemet egy teljesen új raktárba költöztették át. A többi TINE létesítményhez hasonlóan, ahol csak lehetséges, a folyamatokat is automatikussá tették. A félautomatikus rakatszállítókon, gravitációval segített polcrendszeren és szállítószalagokon kívül egy AGV-t is beszereztek, amelynek a feladata a tejtermékek készraktárba való szállítása lett.
A Toyota Material Handling megoldását azért választották, mert korábban már építettek ki automatizálási rendszereket más TINE üzemekben, azzal a különbséggel, hogy első alkalommal egy automata tolóoszlopos targonca beüzemelésére került sor.
A Toyota Autopilot gépe 1600 raklapot kezel a gravitációval segített polcrendszeren, és a főszezonban más raktárterületeken is képes működni.
Az elmúlt két évben a tretteni Tine tejüzem szorosan együttműködött a Toyota Material Handlinggal, hogy az automatizált BT Reflex tolóoszlopos targoncákat beüzemelhessék.
A Toyota alkalmazásokért felelős mérnöke Frode Holm, valamint a tretteni raktár osztályvezetője Kristian Tande egyetért abban, hogy a két cég között meglepően jól sikerült az együttműködés, mert tisztában voltak vele, hogy mindkét félnek időre volt szüksége a legmegfelelőbb rendszerek és megoldások kidolgozására.
Kristian Tande nagyon elégedett a Toyota AGV-járművével, amely reggel öt órától este tíz óráig folyamatosan üzemel. Óránként 26 raklapot képes kezelni attól függően, hogy milyen magasra kell emelni. A legnagyobb forgalmú árukat ezért a legalacsonyabb helyre kell helyezni.
A tejüzemben jellemző szűk helyek miatt az AGV-gépeknek a vezetővel ellátott targoncákhoz képest tovább tart a raklapok fel- és lerakása. Ez a targonca sebességét legfeljebb 2,2 m/s-ra csökkenti, és a biztonságos rakománykezelés érdekében szükségessé teszi a kamerás ellenőrzéseket, valamint a villapozíció pontos beállítását, azonban aTine számára számos előnnyel jár:
A TINE alkalmazottai néha észreveszik, hogy az AGV egyszer csak megáll, azonban nem műszaki probléma miatt, hanem mert egy apró faforgács van az egyik érzékelő előtt.
Frode Holm azzal érvel, hogy a kezelők a targoncát vezetve hamar újra üzembe helyezhetik a gépet, mert a Toyota valamennyi Autopilot targoncája manuálisan is vezethető. Annak ellenére, hogy a dolgozókat a targonca megállásáról szóló hang értesíti, Kristian Tande nagyra értékeli a szöveges üzenetet is, amely más munkafeladatok elvégzésekor kényelmes
Kristian kiemeli, hogy az óránkénti 26 raklapos kapacitás a normál terhelésű napokon elegendő, azonban a zabkása szezonjának közepén jóval nagyobb mennyiségeket állítanak elő, és ilyenkor kézi tolóoszlopos targoncákkal segítik az AGV munkáját.
Most, hogy a termelés évente körülbelül tíz százalékkal nőtt, a Tine fontolóra veszi egy extra automatizált targonca beszerzését a raktárba. Ehhez szükség lehet a belső tér némi átalakítására, mivel a raktárt eredetileg manuális üzemre építették.
Ha ma új raktárt kellene építeniük, akkor jobban alkalmazkodnának az automatizált targoncákhoz, jobb minőségű padlóval és több hellyel.
(A teljes esettanulmány a norvég Logistikk & Ledelse kereskedelmi magazin 2020. évi 3. számában jelent meg.)