A Distrilog Group egy modern családi vállalkozás, amelyet 1991-ben alapítottak. Több mint 30 éve foglalkoznak raktározással és intelligens disztribúcióval, amelyet széles körű logisztikai szolgáltatásokkal és optimalizálási lehetőségekkel egészítenek ki. Több mint 1600 alkalmazottat foglalkoztatnak a raktározás, szállítás és szállítmányozás területén. Összesen 440 000 m² raktárterülettel és 415 járműből álló saját flottával rendelkeznek, így ügyfeleik áruit bármilyen szektorból képesek tárolni, feldolgozni és szállítani, legyen szó kiskereskedelemről, FMCG-ről, barkácsáruházakról, élelmiszerről, állateledelről vagy vegyiparról. A DHB partnereként a Distrilog Group kiterjedt disztribúciós hálózatot kínál a Benelux-államok területén is.
Flottamegoldások: Swarm Automation, Lítiumionos akkumulátortechnológia
Ez a legújabb projekt a jövőbe repíti a Distrilogot. „Raktározásra, szállításra és a Benelux régióban történő finomelosztásra specializálódtunk” – mondja Philip Salaerts, a Distrilog vezérigazgatója.
„Az automatizálás első lépése egyben a jövőbe való befektetés is, amely a hatékonyságot és a szolgáltatási szintet is emeli.”
A döntés nem véletlenszerűen született. „Ügyfelünk automatizálni akart, és világos elképzelése volt arról, mit szeretne elérni – mi pedig meg tudtuk győzni őket az AGV-megoldásunk előnyeiről” – magyarázza Philip. „Emellett Belgiumban és egész Európában krónikus munkaerőhiány van, ezért előre kell gondolkodnunk, és az automatizálásra kell fókuszálnunk.”
A Distrilog és a Toyota együttműködése évtizedes bizalomra épül. „Közel 30 éve ismerjük egymást, és szilárd bizalmi kapcsolat alakult ki közöttünk” – mondja Hugues Van Espen, a Toyota Material Handling Belgium ügyvezető igazgatója. „Egy idő után az ügyfél igényei, a Distrilog célkitűzései és a logisztikai folyamatokról szerzett tudásunk találkozott. Így született meg az automatizálás ötlete.”
A Distrilog azt akarta, amit ma minden ügyfél: stabilitást és kiszámíthatóságot. „Az automatizálásnak köszönhetően pontosan tudják, mi érkezik be, mi történik, és mikor szállíthatják ki az árut ügyfeleiknek” – teszi hozzá Hugues. „Olyan ígéreteket is meg tudnak tenni, amelyek korábban lehetetlenek voltak.”
Az AGV-k meglévő raktárba való bevezetése nem volt egyszerű feladat. „Ki kellett szélesíteni a folyosókat, telepíteni kellett a szállítópályát és a töltőállomásokat, ami szűkítette a kézi munkavégzésre rendelkezésre álló helyet” – mondja Benjamin Van Ransbeeck, a Distrilog fejlesztési vezetője. „Az állványrendszerekkel is sakkoznunk kellett, de végül sikerült minden helyet megőriznünk anélkül, hogy fennakadásokat okoztunk volna” – teszi hozzá Bart Degoes, logisztikai megoldásokért felelős vezető.
A biztonság szintén kulcsfontosságú szempont volt a teljes folyamatban. A kézi munkavégzés jelentős kockázatot hordoz az állványok sérülése szempontjából, amit automatizálással ki lehet küszöbölni. „Az AGV-k 360 fokos szenzorokkal és kamerákkal vannak felszerelve, amelyek érzékelik az akadályokat, és gyakorlatilag kizárják az ütközéseket más tárgyakkal vagy gyalogosokkal” – mondja Benjamin. Az automata targoncák és tolóoszlopos targoncák lítiumion-akkumulátorral működnek, és pontosan tudják, mikor kell tölteniük. A raktárban több töltőállomás is rendelkezésre áll, így a folyamat megszakítás nélkül, heti hét napon, napi 24 órában, éjjel-nappal működik. A gépek üzemideje a terheléstől és a raklap súlyától függ. Egy automata tolóoszlopos targonca körülbelül 1 óra alatt töltődik fel teljesen.
Először a beérkező teherautókról kézzel rakodják le a raklapokat az automata szállítórendszerre. A szállítópálya feladata, hogy a dupla raklapokat egyesével válassza szét. E közben a rendszer alaposan megvizsgálja a raklapokat súly, magasság, szélesség és minőség szerint.
Ha egy raklap nem felel meg az előírásoknak, azt a selejteknek szánt zónába küldi a rendszer. Ha a raklap megfelelő, akkor egy AGV átveszi, és vagy közvetlenül a megfelelő állványhelyre viszi, vagy egy átmeneti tárolózónába helyezi el.
„A szállítópálya valódi hozzáadott értéket képvisel ebben a megoldásban. Úgy működik, mint egy karmester, aki összehangolja a zenekarát” – magyarázza büszkén Hugues.
A Distrilog és a Toyota közötti együttműködés napi egyeztetéseken és gyors reakciókon alapult. „Egy ilyen volumenű projekt csak egy igazán erős csapattal valósítható meg” – mondja a projektvezető. „A jó együttműködésnek köszönhetően gyorsan tudtunk reagálni és módosításokat bevezetni. Ez alapvető fontosságú volt a siker szempontjából.” Benjamin Van Ransbeeck így zárja gondolatait: „Igen, elégedettek vagyunk a Toyota által nyújtott megoldással. A projekt kezdeti szakaszának tanulságaira alapozva a közös munka végig építő jellegű maradt. Együttes erővel sikerült leküzdenünk az akadályokat, és egy stabil, megbízható rendszert hoztunk létre. Olyannyira sikeres volt, hogy jelenleg már a rendszer bővítésének lehetőségét vizsgáljuk.”