A Coop Norvégia második legnagyobb élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó cége. A gardermoeni központi raktárházon kívül a Coop regionális raktárházakat is üzemeltet Stavangerben, Bergenben, Trondheimben és Tromsø-ben. A Trondheimben lévő raktárház kb. 30000 m²-es, és több mint 300 Coop bolt ellátásáért felel. A raktárház az áruk fogadóterületéből, a zöldségeknek és gyümölcsöknek kialakított területből, a fagyasztórészből, a hűtött részből, a száraz áruk részlegéből, a lerakodó területből és egy újrahasznosító részlegből áll. A raktárház naponta átlag 2500 raklapot fogad, 65000 csomagot vesz fel és 3000 raklapot küld szét az országban.
„Három évvel ezelőtt fontolóra vettük a belső szállítási tevékenység automatizálását” – kezdi mondanivalóját Roger Tømmervold, a Coop belső logisztikáért felelős menedzsere. „Az összes lehetőséget megvizsgáltuk, semmitől nem zárkóztunk el. Azt láttuk, hogy heti szinten mintegy 17500 A-ból B-be irányuló anyagmozgatási művelet automatizálható, és kezdetnek mindjárt automatizáltunk is közülük 3000-et. Hét lehetséges beszállító közül a Toyota Material Handling Norway-t választottuk partnerként, hiszen ők adták a legjobb ajánlatot. Üzleti tervet készítettek, amelyben körülbelül kétéves megtérülési idővel számoltak.
Karim El-Kelish, a Toyota Material Handling Norway logisztikai megoldásokért felelős vezetőjét lenyűgözték a Coop által tett előkészületek: „Az AGV projekt sikerességének érdekében fontos feltérképezni az összes szállítási útvonalat, hogy pontosan meg lehessen becsülni, hogy hány automata gépre lesz szükség a feladatok elvégzéséhez.”
Az ilyen automatizálási projektekben nem pusztán az AGV-k hardvere, hanem az IT-erőforrások is fontosak. „Az AGV-ket teljes mértékben a rendszer irányítja, ilyen még sosem volt nálunk” – csodálkozik Tømmervold. Hozzáteszi, hogy a Coop döntése szerint nem szereznek be új raktárirányítási rendszert (WMS), hanem helyette a cég SAP-rendszerét bővítik úgy, hogy a rendszer a leolvasókapun való áthaladáskor kommunikálni tud a gépekkel, hogy azok merre menjenek. „A kimenő árukhoz most már van jó rendszerünk, amely csökkenti a csúcsidőszakok során jelentkező megterhelést, és folyamatosabbá teszi az áruk áramlását.”
A targonca elsődleges feladata hetente körülbelül 3000 előre gyártott raklap szállítása. Az Autopilot gépek az áruátvevő helyen felveszik az árukat, áthaladnak a leolvasókapun, majd a kirakodó területre hajtanak. Hétvégén még ennél is nagyobb mennyiséget szállítanak, azonban az AGV eltérő színű sávjai a kijelzőn biztosítják, hogy az aktivált feladatokat könnyen meg lehessen különböztetni.
Roger Tømmervold számára nyilvánvaló volt, hogy az öt automata vezérlésű jármű bevezetését alaposan meg kell tervezni, hogy a káoszt el lehessen kerülni. A raktárban 210-nél is több targonca üzemel, és természetes, hogy a targoncások eleinte bizalmatlanok voltak az önműködő járművek ilyen forgalmas környezetben való alkalmazását illetően. Idővel azonban a targoncások rájöttek, hogyan működik a rendszer, és milyen elvek mentén üzemelnek az AGV-k. Az AGV-k most már szabadon közlekedhetnek az előre meghatározott útvonalakon, együtt a többi manuális targoncával, azonban továbbra is biztonságosan.
Az AGV-kkel foglalkozó szakemberek mindenkit oktatásban részesítettek, így mindenki tudja kezelni az Autopilot gépeket napi szinten, és feladatokat is tud nekik adni. A dolgozók sajátjuknak érzik a rendszert, és elfogadták, hogy ez is csak egy eszköz a munka elvégzésének megkönnyítése érdekében. Fontos megjegyezni, hogy az AGV-k alkalmazása nem járt a fix munkaerőt érintő elbocsátásokkal, azonban a csúcsidőszakokban kevesebb idénymunkást kell felvenni.
A trondheimi raktárban olyan sok Toyota targonca üzemel már, hogy a Toyota saját szerelőkkel ellátott műhelyt hozott létre a helyszínen. A Toyota Autopilot és AGV gépei a standard targoncákat alapul véve lettek kialakítva, így a normál szerelők is szervizelhetik őket. A Toyota Material Handling Norway kiemelt automatizálási szakemberei távolról kezelhetik a hibákat, vagy szükség esetén a helyszínre is ellátogathatnak. Hege Sandanger, a Coop projektmenedzsere azon a véleményen van, hogy a vezetés intenzív érdeklődést mutat az AGV-k iránt. Roger Tømmervold azt szeretné, ha a trondheimi gyárban még több AGV-t használnának, hiszen egy sor műveletet lehetne még automatizálni: „A rakatoló targoncák megfelelő emelőképességes és kapacitása miatt lehetőségünk van ezeket a gépeket más feladattal is ellátni.”
(A teljes esettanulmány a norvég Logistikk & Ledelse kereskedelmi magazin 2019. évi 1. számában jelent meg.)