A Barona Warehouse Services a belső logisztika házon belüli kiszervezését kínálja az ügyfél saját telephelyén, valamint saját raktárait kínálja fel tárolásra. Házon belüli kiszervezés esetén a raktár továbbra is az ügyfél telephelyén működik, azonban annak működtetéséért részben vagy egészben a Barona a felelős. A Barona saját raktáraiban valamennyi típusú cégnek modern megoldásokat kínálnak, továbbá kész koncepciót biztosítanak az online áruházak logisztikájához is. 2022-ben megnyitották vadonatúj logisztikai központjukat, az Avialogist.
A partner kiválasztásában az ügyfél-elégedettség és a helyi támogatás játszott meghatározó szerepet
Juha Salo, a Barona Warehouse Services logisztikai igazgatója néhány évvel ezelőtt kezdett el gondolkodni rajta, hogy az új Avialogis logisztikai központhoz új polcok és targoncák is kellenek. A Toyota Material Handlinggel már régóta dolgoztak együtt a korábbi raktári megoldások megvalósítása terén. „Az együttműködés kifejezetten zökkenőmentes volt” – emelte ki Salo – „A dolgok a megbeszéltek szerint haladtak előre. Amikor tanácsra volt szükségem, mindig el tudtam érni a Toyota munkatársait. Nagyon örülök, hogy a Toyota a partnerem.”
„Amikor elkezdtük tervezni a pályázatot, konzultáltunk a Toyotával, hogy megtudjuk, milyen polcmegoldás lenne a legmegfelelőbb számunkra” – idézi fel a történteket Salo. 2021 júniusában a Toyota Material Handlingre esett a választás, mivel a helyi cég know-how-ja és a könnyen elérhető terméktámogatás roppant előnyösnek bizonyult.
„A Toyota targoncák és akkumulátortechnológia fejlesztése terén szerzett tapasztalata meggyőzött minket. A közeli helyi karbantartó partner szintén fontos tényező volt a kiválasztás során" – hangsúlyozza Salo.
A targoncák széles választéka is segítette a választást. Mintegy 40 új gépet rendeltek, és a növekvő igényeknek megfelelően továbbiak is követik majd őket. Az összes új tolóoszlopos targoncát lízingeljük, a többi gépet pedig megvásároltuk.
A targoncák kiválasztásakor a kezdetektől fogva egy elv vezérelte a céget, mégpedig az, hogy minden gépben lennie kellett lítiumion akkumulátornak. „A helykihasználás szempontjából a lítiumion akkumulátoros targoncák bizonyultak a megfelelő választásnak, mivel nem igényelnek saját töltőhelyiséget.”
A lítiumion akkumulátorral ellátott gépek használatát szimulációval vizsgálták, így kiszámítható volt a targoncák töltési és üzemideje. Az elemzések alapján meghatározták az üzemhez szükséges targoncák pontos számát.
Az Avialogis projekt két részből áll. Az első fele, amelyet 2022 áprilisában helyeztek üzembe, hagyományos raklapos raktár. A polcok beszerelése 2022 januárjában kezdődött, amint a Varte Oy által megrendelt épület befejezése ezt lehetővé tette. A munkálatok a Toyota szakértői által készített terv szerint, a záró építési munkálatokkal párhuzamosan haladtak. „A kiépítés hihetetlenül gyorsan ment. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen gyorsan fel lehet építeni a polcokat” – vélekedik Salo. Az állványrendszert kulcsrakész állapotban adták át: 2400 keret és 32800 gerenda.
Még a problémás helyzeteket is gyorsan kezelték. Ilyen volt az az eset is, amikor a Belgiumból és a Csehországból polcanyagokat szállító teherautók nem tudtak behajtani az épületbe, mert a padló nem bírta volna el a súlyukat. 25 teherautónyi acélt pakoltak ki az udvaron, amit aztán targoncákkal szállítottak be az üzembe.
„A projekt során a Toyota szakértői folyamatosan proaktívak és megoldásorientáltak voltak. Nem voltunk magunkra hagyva, hanem folyamatosan haladtunk előre” – emeli ki elégedetten Salo. A targoncapark kiépítése is a megállapodásnak megfelelően történt.
A polcokat március végére szerelték fel, amikor az épületet átadták a Baronának. Ezután megkezdődhetett a polcok gyors ütemű feltöltése.
Az állványrendszer konfigurálásakor figyelembe vették a raklapok súlyának és méretének változását is. Az Avialogis polcszerkezete az ügyfél igényei szerint könnyen módosítható. „Heti rendszerességgel változtatjuk a polcok magasságát és terhelhetőségét. Kifejezetten előnyös, hogy a hozzáértő szakemberek gyorsan és rugalmasan, a napi üzem megzavarása nélkül dolgoznak” – mondta Salo. „A munkamegosztás olyan, hogy a raktárkezelő rendszer üzemeltetője frissíti a változásokat a rendszerünkben, a Toyota alvállalkozója pedig még aznap elvégzi a fizikai változásokat.”
Az Avialogisnál rengeteg hely van, hiszen a teljes terület 33 000 négyzetméter. Ebből 5000 négyzetméter a felső tetőtérben lévő kis áruraktár. A szabad magasság 12 méter.
A projekt első szakaszában létrehozott mintegy 21 000 raklaphelyre a Barona három régi raktárából szállították át az árukat. A platformraktár 7000 helyet (körülbelül 400 keretet és 5000 gerendát) foglal magában, három különálló területen elosztva, a veszélyes anyagokat külön címkékkel ellátva:
A kész épületben a helyiségek mintegy kétharmada lesz használatban. Rengeteg hely van az új ügyfelek számára.