Az Antwerpen Euroterminal bemutatása
Az Antwerp Euroterminal (AET) Európa legnagyobb többcélú terminálja, amely a belgiumi Antwerpen kikötőjében található. Többféle rakománytípusra specializálódtak, a konténerektől és a darabárutól kezdve a járművekig, a nehéz teheráruig és a legkülönfélébb rakományokig. A legtöbb tevékenységük hajókezeléssel és RoRo (roll-on/roll-off) és LoLo (lift-on/lift off) egységekkel kapcsolatos. Az AET a Grimaldi csoport része, a cég több hajója is itt tárol, de a Toyota és más autómárkák elosztóközpontjaként is funkcionál. A Grimaldi Group a bolygó szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére törekszik, ennek jegyében pedig a tengeri és légi szállítás környezetbarátabb megoldásait szorgalmazza. Antwerpen kikötője, ahol az AET található, ideális helyszín a zöld energiamegoldásokhoz; köszönhetően a sok szélturbinának és a számos vállalatnak, amelyek tevékenységükből adódóan melléktermékként hidrogént állítanak elő. Ennélfogva tökéletes helyszín a hidrogénüzemű berendezések tesztelésére.
kutatások a fosszilis tüzelőanyagok környezetbarát alternatívájaként egyre gyakrabban a hidrogént emelik ki. A hidrogén üzemanyagcellás targoncák, teherautók, rakodógépek, daruk stb. hidrogén üzemanyagcellás meghajtásra való átállítására vonatkozó döntés nem könnyű, mivel kevés szállítási megoldás teszi lehetővé a hidrogéntartály és az akkumulátor együttes használatát. A hidrogén üzemanyagcellás járműveknek az is a velejárója, hogy a hidrogén üzemanyagtöltő állomásokat körültekintően kell kialakítani és elhelyezni. Az üzemanyagcellás technológia jelentős beruházás, amelynek ára van.
A hidrogénenergiának van néhány nagy előnye az ólomsavas vagy lítiumionos meghajtással szemben: nagyobb a hatótávolsága, illetve az ilyen gépek hamarabb feltölthetők, és kevesebb karbantartást igényelnek, mint az ólomsavas rendszerek. A lítiumion-akkumulátorokhoz hasonlóan az üzemanyagcellák teljesítménye is független attól, hogy mennyire van tele a tartály. Az Antwerp Euroterminal partnereivel együtt úgy döntött, hogy új fenntarthatósági projektje keretében kipróbál egy hidrogén üzemanyagcellás Toyota targoncát és egy mobil töltőállomást.
A „Hydrolog” projektnek számos partnere és közreműködője van (összesen tizenhét), köztük az AET, a VIL és a Toyota. A projektet kísérleti projektként indították, hogy kiderüljön, hogy a megújuló energiának, például a hidrogénnek van-e létjogosultsága a kikötőkhöz hasonló, nagy igényeket támasztó logisztikai környezetben. Mivel a hidrogénüzemű anyagmozgatás jelentős beruházást igényel (targoncák, töltőállomás...) a VIL felkérte a Waterstofnetet az együttműködésre, a Waterstofnet pedig ingyenesen felajánlotta mobil töltőállomását. Az Európai Unió felismerte a „Hydrolog” projekt potenciális előnyeit, és úgy döntött, hogy támogatja azt, csökkentve ezzel a beruházási költségeket. Az üzemanyagcellás targoncát a Toyota biztosította.
A hidrogénüzemű targonca ígéretes visszajelzéseket és számos pozitív reakciót kapott az AET-nél: „A targonca használata után összehasonlíthatjuk a hidrogénes targonca jellemzőit az elektromos targonca előnyeivel: szabályozható, mozgékony, szinte teljesen csendes és kipufogógázt sem bocsát a levegőbe. Ráadásul egy hosszú és különösen produktív nap után azonnal feltölthetjük a targoncát". Üres tankkal a feltöltés körülbelül tíz percet vesz igénybe, hasonlóan a dízel targoncákhoz. Ólomsavas targoncáinkkal ellentétben a hidrogénnel működő targoncának nem kell cserélni az akkumulátorát, és a lítiumionostól eltérően nem igényel alkalmi töltést. Nagyon pozitív tapasztalatokat szereztünk” – mondja Luc De Ben, az AET terminál támogatási koordinátora. A statikus hidrogéntöltő állomás azonban gyorsabb, mint a mobil állomás, hiszen a feltöltés mindössze két-három percet vesz igénybe.
A legtöbb vállalat számára a hidrogén üzemanyagcellás beruházás legnagyobb hátráltató tényezője a hidrogénüzemű megoldások ára. A „Hydrolog” projekt igyekezett a költségeket a lehető legkisebbre csökkenteni. A mobil hidrogéntöltő állomás több partnerrel közösen vásárolható meg, és ennek megfelelően közösen is használható. Ezzel csökkenthetők a környezetbarát és költséghatékony gépek kezdeti beruházási költségei. Néhány hidrogénes projekt, mint például a „Hydrolog” is, támogatásban részesül, így a kezdeti beruházási költségek viszonylag alacsonyan tarthatók.
A beruházóknak nem kell szövevényes csőhálózatot telepíteniük ahhoz, hogy hidrogénnel lássák el a töltőállomásokat, ami nem csupán az aggodalmat, hanem az infrastruktúrához köthető költségeket is csökkenti: „A Hydrolog projekttel nem csak a hidrogéntöltő állomások infrastruktúrájára szeretnénk megoldást találni, hanem azt is be szeretnénk mutatni, hogy egyre több olyan szállítmányozási eszköz közül lehet válogatni, amely hidrogéntartályokkal is felszerelhető. Ez jelentős lökést adna a projektnek, és méltó folytatása lenne a már széles körben elérhető gépeinknek” – mondja Filip Van Hulle, a VIL projektmenedzsere. A projektkoordinátorok, Luc és Karl szintén nagyon elégedettek a projekttel: „Nagyon érdekes kezdeményezés, sok-sok pozitív tapasztalattal. A hidrogénenergia valóban sok lehetőséget kínál számunkra, elősegíti a fenntarthatóbb jövő elérését.
Az AET és a VIL „Hydrolog” projektje rámutatott, hogy a nehéz tehergépjárműveknél a hidrogénüzemű elektromos közlekedési rendszerekre való áttérés mindenképpen lehetséges, és nagy mértékben támogatott. A flamand gazdasági, innovációs és munkaügyi miniszter, Hilde Crevits is ezen a véleményen van: „A projekt hangsúlyozza, hogy a hidrogénre való átállás tényleg lehetséges, még a logisztika területén is. A hidrogén segít csökkenteni a nehézgépek szén-dioxid-kibocsátását. Örömmel látom, hogy a VIL és projektpartnerei kihasználják a lehetőséget, hogy Flandriát a hidrogénes megoldások vezető szereplőjévé tegyék. Bár a logisztikai területen használt hidrogénes megoldásokat illetően Flandriáé az elsőség, a megújuló energiaforrás előnyeit nem csupán Európa, hanem az egész világ kihasználhatja.