A németországi Sonnebornban működő JTJ Sonneban Industrie GmbH kiváló minőségű fa- és műanyag ablakokat állít elő a német piacon a VELUX csoport számára. Termékeiket azonban egész Európába exportálják. A kb. 230 000 négyzetméteres területen üzemeltetett, nagyon modern járműpark és a korszerű gyártási technológia segítségével a cég magas termelékenységet ér el, valamint kiemelten kezeli a minőség folyamatos javítását is.
2018-ban az európai központi raktár a Dániában található Koldingból a Türingiában lévő Sonnebornba költözött, ami a VELUX által valaha végrehajtott legnagyobb szerkezetátalakítás volt. Ez óriási kihívás volt az emberek és a gépek számára. Az átláthatóság és az egyszerűség érdekében a Toyota I_Site flottakezelési rendszerében gyűjtik össze a járművekkel és az üzemeltetéssel kapcsolatos összes adatot.
2018 óta a Toyota Material Handling minden raktárházi targoncát ellátott telematikai egységgel, amely az adatokat az I_Site rendszerbe továbbítja. A rendszernek köszönhetően a VELUX képes mérni járművei teljesítményét és kihasználtságát, valamint a hatékonyságot olyan kulcsfontosságú területeken, mint a költségellenőrzés és a biztonság.
90 logisztikai alkalmazott biztosítja, hogy a sonneborni üzemben minden zökkenőmentesen működjön. Sokan közülük újak, a speciális eszközök működtetéséhez pedig képzésre van szükség a polcok, a rakomány és a járművek sérülésének elkerülése érdekében. Az ablakok és az eszközök kezelése nagyon kényes feladat. A munkavállalók biztonsága azonban elsőbbséget élvez. „A Velux a Vision Zero terv teljesítését tűzte ki célul, ami a munkahelyi balesetek teljes megelőzését jelenti” – mondja Jan Driessen, az ECW (Európai Központi raktár) igazgatója. A Toyota I_Site flottakezelési rendszere hatékonyan támogatja a célok megvalósítását. Az összes emelővillás targonca figyelésével a VELUX minden gépkezelőt optimális módon foglalkoztathat, sőt további képzést is kínálhat nekik, igény szerint. A balesetek elkerülése érdekében az emelővillás targonca sebessége korlátozható. Ha valami történik, a targonca az ütésérzékelőktől adatokat küld, és egyértelműen jelzi az esemény dátumát. Így vészhelyzet esetén az illetékesek azonnal reagálhatnak.
A VELUX egyedi igényei alapján gyártott speciális járműveket is Sonnebornba költöztették Koldingból. A járművek praktikusak, rugalmasak, agilisek, és lehetővé teszik egy speciális daru megépítését is. „A gépeket a kényes árucikkek kezeléséhez alakítottuk át. Termékeinket raklapokon vagy tömbösítve szállítjuk, ahogyan a sérülékeny ablakokat szokás” - magyarázza Jan Drihessen. A sonneborni üzemben használt targoncák között más gyártó gépei is megtalálhatók, azonban valamennyi a Toyota okostargonca-rendszerével van ellátva, ami azt jelenti, hogy telematikával vannak felszerelve, amely minden lényeges adatot továbbít az I_Site rendszerbe. A cél a kihasználatlan targoncák miatti pazarlás elkerülése, valamint a hibák és a károk csökkentése.
„3 műszakban dolgozunk. Átlagosan napi 800 köbméter áru hagyja el a raktárt, ami körülbelül 25 teherautónak felel meg. Befelé általában 18-20 teherautó szokott jönni” - mondja Criessen. Az ilyen nagy forgalom miatt a megbízhatóság kulcsfontosságú. Természetesen a költségek is fontos tényezőnek számítanak. Az építkezési szezon során sok a munka, és ilyenkor az összes villástargonca folyamatosan használva van. A targoncák kihasználtságának biztosítása télen is fontos. Az I_Site segítségével a VELUX képes számszerűsíteni, hogy mennyi ideig üzemel egy gép, ami javítja a folyamattervezést. Ezáltal könnyen kiegyenlíthetők a kapacitáskihasználás egyenlőtlenségei.
Az európai VELUX központi raktárában 47 emelővillás targonca üzemel, amelyek az I_Site hálózatra csatlakoznak. „Az I_Site által eddig gyűjtött adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a targonca jobb kihasználtságát és ezáltal nagyobb hatékonyságát sikerült elérni” – erősíti meg az elhangzottakat Patrick von Bismarck, az ECW központi raktárosztályának vezetője. „Még optimalizálni is tudtuk a flottát úgy, hogy négy targoncát készenlétbe tettünk át. Ezek szükség esetén tartalékként is használhatók. A Toyota rövid távú bérleti megoldásai ezt lehetővé teszik.
A Toyota szerviztechnikusa biztosítja, hogy az emelővillás targonca üzem közben a lehető legkisebb mértékben hibásodjon meg. „Persze egyszer minden elromlik” - mondja Jan Driessen - „de bármi is legyen az, gyorsan meg kell javítani. Ezért van itt a Toyota szervizéből egy kolléga, aki szinte minden nap jelen van a helyszínen, nélkülözhetetlen segítséget nyújtva. Folyamatosan, a nap 24 órájában dolgozunk. A Toyota Material Handlinggal való szoros együttműködés alapjait évekkel ezelőtt Dániában fektették le. Az I_Site integrálásával pedig az együttműködés szintet lépett, és folyamatos optimalizálás alatt áll.