Az Adara csomagolóüzem a hagyományosan a papíriparáról ismert Valkeakoskiban, egy, az 1960-as években vörös téglából épült gyárépületben működik. A gyárban semmi nem utal rá, hogy az épület már 60 éves is elmúlt. A falakon belül egy korszerű, automatizált gyártóüzemet találunk, amely többek között a finn élelmiszeripar számára gyárt hullámkartont és csomagolóanyagokat.
A gyártási területen 2020-ban bevezetett rendszer automatikusan továbbítja a hullámkartonból készült termékeket az egyik gyártási fázisból a másikba. A gyár nyersanyag- és késztermékraktáraiban továbbra is szükség van munkásokra. A dolgozók kézi irányítású targoncákkal veszik át a nyersanyagokat, például a nehéz kartontekercseket és keményítős zsákokat, illetve szállítják a késztermékeket a gyártósor végéről a raktárba, ahol azokat teherautókra rakodják. A feladathoz az Adara beszerzési vezetője, Piia Mäenpää és Lauri Valkeamäki termelési vezető a Toyota Material Handling targoncáit választotta, amelyekből közel egy tucatot használnak a vállalatnál.
A targoncaflottához használt I_Site rendszer információt nyújt a targoncák üzemóráinak számáról, ami fontos szerepet játszik a gépbeszerzésben.
„Folyamatosan figyeljük az I_Site rendszer által a szűk helyeken sajnálatos módon bekövetkező ütközésekkel kapcsolatban biztosított adatok alakulását. Az érzékelők elég érzékenyek ahhoz, hogy a lehető legtöbb információt nyújtsák számunkra. Az ütközések adatai alapján változtatunk járművezetőink képzésén, amelyet mind a cégen belül, mind pedig a Toyotával együttműködve biztosítunk” – emeli ki Valkeamäki. Az I_Site rendszer kezeli a járművezetők hozzáférési jogait is, ezzel szavatolva, hogy a targoncákat csak a hozzájuk rendelt járművezetők használhassák.
A legfrissebb flottafejlesztések nyomán két új elektromos meghajtású, ellensúlyos targoncával bővült a gépparkunk. Az egyik villával, a másik görgőbilinccsel van ellátva, ezáltal ideálisak az Adara termékválasztékának kezeléséhez.
„Az elektromos meghajtású targoncákat olyan feladatokra használjuk, ahol a felhasználás intenzitása és időtartama nem igényli a targonca műszak közbeni töltését” – teszi hozzá Valkeamäki.
Az új gépek már egy év alatt bebizonyították, hogy ár-érték arányban is megállják a helyüket. „Az elektromos gépeket jobb vezetni, mint a motoros targoncákat, ráadásul mindig pontosan úgy működnek, ahogy azt szeretnénk” – hangsúlyozza Valkeamäki.
Az Adaránál folyamatban van a dízelről az elektromos, pontosabban a lítiumion akkumulátorral működő gépekre való átállás. A tapasztalatok szerzésével párhuzamosan folyamatosan haladunk az új technológiák felé. „Ha legközelebb, úgy kicsivel korábban, mint öt év múlva meg szeretnénk újítani a gépparkot, véleményem szerint már minden targoncánk lítiumion technológiával üzemel majd” – mondja Valkeamäki.