Lítiumionos akkumulátorok alatt különböző kémiai összetételű és technológiájú akkumulátorokat értünk. Ez egy viszonylag új akkumulátortípus, de a hagyományos ólomsavas akkumulátorokhoz képest sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkezik, ezért sokkal gyorsabban képes energiát tárolni és szolgáltatni.
A lítiumion-akkumulátor cellái különböző vegyi anyagokat használó cellákból állhatnak. A targonca- és személygépkocsi-iparban a leggyakoribbak a következők:
– LFP (lítium, vas, foszfát)
– NMC (nikkel, mangán, kobalt)
– NCA (nikkel, kobalt, alumínium)
A Toyota a targoncák lítiumion-akkumulátoraiban NCA- vagy NMC-cellákat használ, mivel ezeknek nagyobb az energiasűrűsége, és ugyanakkora helyen több energiát tudnak tárolni.
A Toyotánál olyan hengeres cellákat használunk, amelyek nem érnek egymáshoz. Ez nagyon biztonságossá teszi a használatukat. A biztonság és a minőség továbbra is minden területen a Toyota legfontosabb alapértéke.
Lítiumionos akkumulátorok alatt különböző kémiai összetételű és technológiájú akkumulátorokat értünk. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb kémiai folyamat az akkumulátorcellában az anód és a katód közötti szabad ionok mozgása révén történő energiatermelésen alapul.
A lítiumion-akkumulátor több ilyen cellát egyesít modulként. Az akkumulátor méretétől függően több modul is sorba kapcsolható, amelyek akkumulátor-rendszert alkotnak.
Minden modul rendelkezik akkumulátorkezelő rendszerrel (BMS), akárcsak az egész akkumulátor-rendszer. A BMS figyeli és szabályozza például az akkumulátor töltöttségét és energiafogyasztását.
A BMS a targoncával együttműködve működik. Ha az akkumulátormodul bármelyik cellája megsérül, vagy fennáll a túlmelegedés veszélye, az áramellátás lekapcsol, és a targonca hibakódot jelez.
A lítiumion-technológia néhány előnye:
– Az ólomsavas akkumulátorok élettartamának több mint háromszorosa jellemzi őket
– 30%-kal energiatakarékosabbak (az ólomsavas akkumulátorokhoz képest)
– Alacsonyabb energiafogyasztás, ami alacsonyabb CO2-kibocsátást tesz lehetővé
– Egyszerű és gyors töltés: egy 25 voltos lítiumion-akkumulátor mindössze 80 perc alatt teljesen feltöltődik (30 perc az akkumulátor 50%-os kapacitásához)
– Részleges és alkalomszerű töltés teljesítmény- és élettartam-csökkenés nélkül
– A kimenő teljesítmény folyamatosan a lehető legnagyobb, függetlenül az akkumulátor maradék kapacitásától
– Nincs szükség az akkumulátor feltöltésére vagy karbantartására
– A töltők bárhol elhelyezhetők, nincs szükség külön helyiségre
– Hét év garancia
– Fokozott biztonság a Toyota egyedi akkumulátortöltőjének köszönhetően
– Egyetlen akkumulátor a targonca teljes élettartamát kiszolgálja
– Hideg helyen is hatékonyan működik
– A hideg helyen történő töltéshez és a műszak során folyamatos teljesítmény érdekében fűtési lehetőség és rendelkezésre áll
A lítiumion-akkumulátorok minden típusú géppel és targoncával használhatók. Az akkumulátor kapacitása és mérete a vezetési idő és az esetlegesen szükséges műszakok függvényében változik.
A lítiumion-akkumulátor a nagy energiasűrűségnek köszönhetően akár 30%-kal nagyobb kapacitással rendelkezik, mint az ólomsavas akkumulátorok, ami azt jelenti, hogy a lítiumion-akkumulátor az ólomsavas akkumulátornál kisebb helyen elfér. A 210 Ah-s lítiumion-akkumulátor például a 300 Ah-s ólomsavas akkumulátornak felel meg. A lítiumion-akkumulátorok kisebbek és könnyebbek az ólomsavas akkumulátoroknál.
A lítiumion-akkumulátor akár 5000 töltést is kibír, míg egy ólomsavas akkumulátor körülbelül 1500 alkalommal tölthető csak újra.
A töltés speciálisan erre a célra kifejlesztett töltőfúvókákkal ellátott lítiumion töltőkkel történik, amelyek könnyen kezelhetők, és nem áll fenn a rövidzárlat veszélye. A töltés során nem áll fenn a szikrázás vagy a gázterjedés veszélye, ellentétben az ólomsavas akkumulátorokkal.
A lítiumion-akkumulátorok bárhol a helyszínen tölthetők, és nem igényelnek szellőztetett töltőhelyiséget vagy egyéb biztonsági felszerelést, amelyre az ólomsavas akkumulátorok töltésekor szükség van (kesztyű, szemmosó, víz stb.).
A Toyota töltők alapfelszereltségként dinamikus teljesítménykorlátozással rendelkeznek. Az ilyen töltők az energiacsúcsok csökkentésére és a teljes fogyasztás szabályozására szolgálnak, csökkentve ezzel az energiaköltségeket. Ezenkívül, ha egyszerre több targonca töltése történik, a töltő a legtöbb energiát arra a targoncára küldi, amelynek akkumulátora a leggyengébb. Ez lerövidíti a töltési időt, és akár 15%-kal javítja az akkumulátortöltés energiahatékonyságát.
A lítiumion-akkumulátorok lehetővé teszik az alkalomszerű töltést a szünetekben, hogy az akkumulátor a teljes műszak alatt működőképes maradjon.
Az ólomsavas akkumulátorokhoz képest ezeknél nincs szükség külön töltőhelyiségre.
A lítiumion-akkumulátor az akkumulátor és a töltő méretétől függően 1–2 óra alatt töltődik fel 20 százalékos kapacitásról a teljes kapacitásig. 15 perces töltéssel legalább egy óra vezetési idő érhető el. Összehasonlításképpen kiemeljük, hogy az ólomsavas akkumulátor teljes feltöltése körülbelül 8 órát vesz igénybe.
A lítiumion-akkumulátorok bármikor és bármilyen szinten feltölthetők anélkül, hogy ez befolyásolná az akkumulátor élettartamát. Ennélfogva a rakodási idők rugalmasabban kezelhetők, és a targoncák mindig üzemkészek maradnak, bármikor is legyen rájuk szükség.
Egy 25 V-os lítiumion-akkumulátor mindössze 80 perc alatt teljesen feltöltődik, és csak 30 perc töltési időre van szüksége az akkumulátor 50%-os kapacitásához, ami lehetővé teszi a szünetek alatti töltést.