A németországi Sonnebornban működő JTJ Sonneborn Industrie GmbH kiváló minőségű fa- és műanyag ablakokat állít elő a német piacon a VELUX csoport számára. Termékeiket egész Európába exportálják. A kb. 230 000 m²-es területen üzemeltetett, nagyon modern járműpark és a korszerű gyártási technológia segítségével a cég magas termelékenységet ér el, valamint kiemelten kezeli a minőség folyamatos javítását is.
2018-ban az európai központi raktár a Dániában található Koldingból a Türingiában lévő Sonnebornba költözött, ami a VELUX által valaha végrehajtott legnagyobb szerkezetátalakítás volt. Ez óriási kihívás volt az emberek és a gépek számára. Az átláthatóság és az egyszerűség érdekében a Toyota I_Site flottakezelési rendszerében gyűjtik össze a járművekkel és az üzemeltetéssel kapcsolatos összes adatot.
2018 óta a Toyota Material Handling minden raktárházi targoncát ellátott telematikai egységgel, amely az adatokat az I_Site rendszerbe továbbítja. A rendszernek köszönhetően a VELUX képes mérni járművei teljesítményét, kihasználtságát, valamint a hatékonyságot olyan kulcsfontosságú területeken, mint a költségellenőrzés és a biztonság. A biztonság kiemelten fontos a VELUX számára, ezért 2020 tavaszán elindították az I_Site Team Challenge játékot, amelynek egyértelmű eredményeként biztonságosabbá váltak a raktári tevékenységek.
Az elgondolás mögött az az elképzelés áll, hogy a napi munkát játékos megközelítéssel kombináljuk, ezzel növelve az alkalmazottak motivációját. Valahol mindannyian szeretünk játszani és versenyezni. A pontszerző versenyek során mindenki másképpen reagál és viselkedik. A sportszerűség és a csapatszellem arra ösztönzi az embereket, hogy győztesként kerüljenek ki a küzdelemből, majd jól megérdemelt díjjal jutalmazzák őket. Az I_Site Team Challenge játéka is ezen az ötleten alapul. A gamifikáció, vagyis a munka játékos megközelítéssel való kombinálása inspirálta a Toyota Material Handling fejlesztőjét, hogy olyan játékot fejlesszen ki, amely fokozza a raktárban végzett tevékenységek biztonságát.
Toyota Team Challenge verseny a balesetek csökkentése érdekében
A VELUX a Toyota Material Handling Germany régi ügyfele. A tetőablakok gyártója a türingiai Sonnebornban működő központi raktárból látja el európai ügyfeleit. A flotta hatékonyságának növelése és az állásidő minimalizálása érdekében a VELUX az összes raktári targoncáját felszerelte a Toyota I_Site flottakezelő rendszerével.
A vállalat vezetősége által kitűzött „Vision Zero” cél a munkahelyi balesetek számának nullára csökkentése. Az I_Site Team Challenge versenyét kifejezetten a raktár biztonságának javítására fejlesztették ki, így a Team Challenge kipróbálására vonatkozó ajánlat éppen a megfelelő időben érkezett.
A Sonnebornban működő VELUX cégnél 90 logisztikai munkatárs foglalkozik komissiózással, valamint az áruk tárolásával és előkeresésével. A tetőablakok be vannak ugyan csomagolva, de ettől függetlenül nagyon óvatosan kell velük bánni. Bár az alkalmazottak jól képzettek, a munka során balesetek és ütközések fordulnak elő. Itt jön a képbe a Team Challenge verseny. A VELUX munkatársai csapatokat alkottak, majd egy megadott időszak során versenyeztek egymással. Az érzékelőkkel felszerelt emelővillás targoncák könnyű, közepes és erős ütközéseket regisztrálnak. Az ütközések adatai bekerülnek I_Site flottakezelő rendszerbe, ahol elemezni lehet őket. Az ütközések számától függően a vezetők és csapataik pontokat kapnak. A győztes a legbiztonságosabb vezetési stílussal és a legkevesebb ütközéssel rendelkező csapat. Az ütközések között eltelt időt is nyomon követték.
Team Challenge a gyakorlatban
Annak érdekében, hogy megértsük a játéknak az alkalmazottak vezetési stílusára gyakorolt hatását, a játék során bekövetkező ütközések számát összehasonlították a verseny előtti és utáni időszakkal. A játék előtti hónap során rögzített, a háromhetes Team Challenge közben naplózott és a négy héttel később regisztrált értékeket használták fel az összehasonlításhoz.
A Team Challenge versenyen való részvétel önkéntes volt: 40 munkatárs döntött úgy, hogy négy csapatot alkot. A végén a dolgozók tájékoztatást kaptak a csapat teljesítményéről.
A logisztikai dolgozók a játék során a szokásos munkájukat végezték. Az egyetlen különbség az, hogy a játék jellegéből adódóan arra ösztönzi a gépkezelőket, hogy óvatosabban és körültekintőbben vezessenek. A legkevesebb ütközést okozó gépkezelők díjazásban részesülnek. A többet ütköző munkatársak hátrébb kerülnek a rangsorban.
Összességében a cél a balesetek és személyi sérülések elkerülése. A munkáltató szemszögéből nézve jóval előnyösebb a gépkezelők óvatosabb és körültekintőbb vezetési stílusa, ami mindenki számára elősegíti a munkahelyi biztonság javítását. A kevesebb ütközés azt is jelenti, hogy a berendezések, továbbá a tárolóeszközök védve vannak, ráadásul a kiváló minőségű termékek károsodásának kockázata is csökken.
Az izgalmas kérdés a következő volt: Sikerült-e csökkenteni az ütközések számát a Team Challenge segítségével? A válasz egyértelmű igen. A háromhetes időszak alatt az ütközések száma több mint a felére csökkent. Az értékelés azt mutatta, hogy a játék előtti három hétben több mint 250 ütközést regisztráltak. A játék során az ütközések száma 115-re csökkent. A játék után a szám 186 ütközésre emelkedett.
A verseny előtti intenzív ütközések gyakoriságát is összehasonlították a verseny során tapasztalt gyakorisággal. Itt is egyértelmű volt a javulás, mert míg a játék előtt 69 óra telt el két súlyosabb ütközés között, a játék alatt már 93 órának kellett eltelnie két ilyen esemény között. Ezen a területen a csapatok 35%-os javulást értek el.
A VELUX részlegvezetői és műszakvezetői elégedettek a csapatversennyel és eredményeivel, és már most tervezik a következő lépéseket. Von Bismarck: „Simán elképzelhető, hogy újból elindítjuk a vetélkedőt, csak ezúttal a használat előtti ellenőrzés lesz a fő téma, ugyanis ezt a targonca bekapcsolásakor minden gépkezelőnek el kell végeznie. Szeretnénk, ha a kézzel pipálgatott listáról végre átállnánk a digitális formátumú ellenőrzésre. Minden bizonnyal szélesebb körben használni fogjuk az I_Site rendszert. A használat előtti ellenőrzésen túl bevezetjük a Smart Access (okos hozzáférés) rendszert is. Ez lehetővé teszi, hogy a vezető a saját kártyájával oldja fel a targoncát. Az értékelésekhez és a karbantartás tervezéséhez is gyakrabban szeretnénk használni az I_Site alkalmazást.”
A Toyota meggyőződése, hogy az I_Site Team Challenge versenye játékos módon, ugyanakkor nagy hatékonysággal hívja fel a munkatársak figyelmét a biztonságos munkavégzésre, és egyúttal javítja az eredményességi mutatókat is. A VELUX és a Toyota Material Handling közötti szoros együttműködés a kísérleti teszten túl is folytatódik. A Toyota I_Site rendszere több szempontból is előnyös a tetőablakgyártó cég számára, azon túl, hogy ezzel folyamatosan javítja a raktározási folyamatokat. A helyesen használt I_Site rendszer különösen a szolgáltatások területén segíti a költségek hatékonyabb kezelését és az átláthatóság javítását.