Az SW Group Logistics egy angol logisztikai cég, amely országszerte üzemeltet lerakatokat. A 60-as évektől kezdve nagy méretű, nem szokásos alakú terhekkel foglalkoznak, amivel egy teljesen egyedi szegmenst igyekeznek kiszolgálni.
A cég országosan majdnem 20 000 m² rakterületet használ. A folyamatosan változó üzleti környezettel és ügyféligényekkel lépést tartva szüntelenül fejlesztik és bővítik a vállalkozást.
Swindonban nemrégiben adták át a legújabb, legkorszerűbb raktárat. A Toyota közbenjárásával végzett több helyszíni szemle után a vállalkozás a szűkfolyosós rendszer kialakítása mellett döntött. „Az új létesítmény átadásával a tolóoszlopos targoncákról áttértünk a szűkfolyosós targoncákra, ami már most látható, hogy nagyszerű ötlet volt.”
Mivel a cég többféle terméket is kezel, nagyon fontos számára a rugalmasság. A döntés meghozatala óta a rendszer bebizonyította alkalmasságát. Richard Knox, az SW Group Logistics ügyvezető igazgatója a következőképpen foglalja össze a rendszer előnyeit: „Az igazat megvallva még a vártnál is rugalmasabban használható. Különféle méretű raklapokkal dolgozunk, amelyeket a VNA-targoncák egyre nagyobb sebességgel szállítanak. A módosítás bevezetése mintegy 30%-kal növelte a kezelt raklapok mennyiségét, ami extra bevételt jelentett.”
A Toyota szűkfolyosós (Very-Narrow-Aisle – VNA) targoncái a BT Reflex tolóoszlopos targoncákon alapulnak, amelyeket az SW Group már régóta intenzíven használ. A szűkfolyosós targoncák egyszerre vezethetők és végzik az emelést, mindezt optimális emelési és haladási sebességgel. A gyár két vadonatúj, szűkfolyosós BT Vector VRE150 felrakó targoncával bővítette eszközparkját. Ezek a VNA-targoncák vezetékes irányításúak; a rendszer a raktár padlójába van beépítve, így gyors és biztonságos munkavégzést szavatol. A targoncák mindenben segítik a gépkezelő munkáját, ráadásul gyorsabban és biztonságosabban is üzemelnek. A Toyota valamennyi szűkfolyosós targoncája kapható felrakó-komissiózó vagy felrakó targonca kivitelben, amelyek mindegyikének megvannak a saját előnyei.
Az igazgató véleménye szerint: „A megoldás egyik kiemelten lényeges szempontja a sebesség, továbbá az, hogy a targonca nagyon felhasználóbarát. A felrakó-komissiózó targonca helyett a felrakó targonca mellett döntöttünk. A felső részeket a lassabban mozgó termékekhez használjuk, ami egyelőre jó ötletnek tűnik.”
Mivel a cég az összes fajta raklapot kezeli, az új raktár tervezésekor ezt is figyelembe kellett venni. Knox szerint: „A VNA-elgondolás alkalmazása új alapokra helyezte az üzem működését. Eddig nem nagyon volt dolgunk ilyen keskeny folyosókkal és ilyen sűrűn elhelyezett raklapokkal, azonban a rendszer várakozáson felül teljesít.”
A termelékenység fokozása érdekében a targoncákat további funkciókkal bővítették. Dan Piper, a Toyota Material Handling UK fő ügyfélkapcsolati menedzsere így foglalta össze a megoldások lényegét: „A rendszert az átmenet jellegzetességeinek figyelembe vételével alakítottuk ki. A targoncákat felszereltük azzal a funkcióval, amelynek segítségével a gépkezelők előre megadhatják, hogy milyen gerendamagasságra szeretnének felérni. A gépek villájára kamerát szereltünk, mert 10,5 méter magasban anélkül elég nehéz lenne a hajszálpontos irányítás”. A VNA-targoncák nagyon pontosan végzik a komissiózást, amivel jelentős mennyiségű pénz és idő takarítható meg, hiszen a targonca kifejezetten precízen képes manőverezni. Knox hozzáteszi: „A magasságbeállításon kívül a kamerák is jó ötletnek bizonyultak. Az új szűkfolyosós targoncák használatának eredményeképpen ezt is sikerült automatizálni.”
Az ügyfélkapcsolati menedzser így folytatta: „Ezek a targoncák alapfelszereltségként billentyűzettel szabályozzák a hozzáférést, aminek köszönhetően csak az arra jogosult gépkezelők használhatják a gépeket. Az összes VNA-targonca el van látva a folyosó végén működésbe lépő fékrendszerrel. A raktár végén van egy zsákutcás folyosó, amelyben a targoncák a fal elérése előtt lelassítanak, majd megállnak. A keresztező folyosóknál a gépek néhány méterrel a folyosó vége előtt lelassítanak, hogy szinte lépésben érjenek be a kereszteződésbe, nehogy nekiütközzenek valaminek.”
A legtöbb modern raktárhoz hasonlóan ezek a VNA-targoncák is vezetékes irányításúak. „Az irányítórendszer alapját a padlóba épített vezeték és mágnesek képezik. A mágnesek feladata a targoncán elhelyezett kapcsoló működtetése, így a gép pontosan tudja, hogy merre jár a folyosón, és a gépkezelőnek semmi tennivalója nincsen.” Knox véleménye szerint: „A tárolás és a komissiózás sebessége egyértelműen növekedett. A sínes megoldás pontosan a helyükre irányítja a raklapokat kezelő gépeket, amelyek sokkal gyorsabban dolgozhatnak.”
A targoncák teljesítményének maximalizálása érdekében a Toyota minőségi szervizszolgáltatást is kínál a gépek mellé. Az SW számára a Toyota szerviztámogatást is biztosít, amelynek részeként megelőző karbantartást is végeznek. Az alapos átvizsgálás nyomán a gépek mindig az előírásoknak megfelelően működnek. A Toyota rövid távú bérlési lehetőségekkel és képzési programokkal is segíti a cég munkáját.
Knox a következőképpen részletezi, hogy mindez mit jelent a vállalat számára: „Az SW Group számára kiemelten fontos, hogy megbízható gépeink legyenek, amelyeket kiváló színvonalú szervizszolgáltatás egészít ki. A leállások értelemszerűen költségesek, a Toyota által nyújtott szolgáltatás pedig tényleg sokat segít a helyzeten. A Toyotában pont azt a rugalmasságot és a stabil kapcsolatot szeretjük, amelyet kifogástalan színvonalú szolgáltatást nyújtó munkatársaikkal alakítottunk ki.”
Richard Knox, az SW Group Logistics ügyvezető igazgatója a következőképpen foglalja össze a rendszer előnyeit: „A projekt nagyon jól sikerült, teljesen új megvilágításba helyezte a dolgokat, és új távlatokat nyitott a szűkfolyosós targoncák alkalmazása terén. Az országban működő többi létesítményünkben is fontolóra vettük a VNA-módszer alkalmazását. Nagyon hálásak vagyunk a Toyota Material Handlingnek a sok hasznos tanácsért és segítségért, amellyel vállalatunk sikeres működéséhez hozzájárulnak.”