Az üzemanyagcellás targoncák olyan targoncák, amelyek a hagyományos ólomsavas akkumulátor helyett hidrogént használnak meghajtásukhoz. Egyre több üzemanyagcellás targoncát használnak, ahogy a vállalatok egyre inkább nyitottabbak a tisztább és megújuló tápellátási megoldások irányába.
Az üzemanyagcella kémiai reakcióval termel villamos energiát. A hidrogén üzemanyagot oxigénnel kombinálja, hogy elektromos áramot termeljen. Abban hasonlít a hagyományos akkumulátorhoz, hogy elektrokémiai reakciót megy végbe benne egészen addig, amíg üzemanyag áll rendelkezésre.
Az üzemanyagcella a hidrogént a levegőből származó oxigén segítségével vízzé alakítja. E kémiai reakció során elektromos energia szabadul fel. Ezt az energiát az elektromos motorok meghajtására hasznosítják.
A hidrogén előállítására többféle módszer létezik. Az egyik leggyakoribb módszer a gőzreformálás. A másik módszer az elektrolízis, amelyet egyben a legtisztább eljárásnak tartanak. Ennek során áramot vezetnek át a vízen, ami hidrogénre és oxigénre bontja azt.
Ha az áram megújuló energiaforrásokból származik, akkor zöld hidrogénnek nevezik Ez az eljárás különösen környezetbarát, és nettó nulla kibocsátású áramot eredményez.
Az üzemanyagcellás technológia előnyei a következők:
– Kibocsátásmentes működés. A desztillált víz az egyetlen melléktermék
– Az újratöltés mindössze 2–3 percet vesz igénybe, és nincs szükség akkumulátorcserére, ami növeli a targoncák kihasználtságát.
– Rugalmas tankolás: a feltöltés az akkumulátor élettartamának rövidítése nélkül lehetséges
– Nincs szükség tárolóhelyiségbe vagy szellőzőrendszerekbe történő beruházásra, így több hely marad az alapvető műveletekhez
– Nincs szükség mérgező vegyi anyagok, például sav vagy ólom kezelésére
– Zöld hidrogén használata esetén CO2-semleges
– Az üzemanyagcellák nagy energiasűrűséggel rendelkeznek, vagyis térfogategységenként nagyobb energiát képesek tárolni és szolgáltatni
– Könnyen tárolható és szállítható
– Nincs teljesítménycsökkenés, ha a tartály nincs tele, ahogyan használat közben sem csökken a teljesítmény
– A cellák alacsony karbantartási igényűek és hosszú élettartamúak
– Utólagosan beszerelhető rendszer
– -30 °C és 40 °C közötti hőmérsékleten használható, így az üzemanyagcella tökéletesen alkalmas hűtőházi felhasználásra is
– A tankolás kültéren és beltéren egyaránt elvégezhető.
Az üzemanyagcella az összetett, nagy, több műszakos flották esetében előnyös, ahol akkumulátorcserére van szükség. Ha ez jellemzi az Ön működését, akkor érdemes alaposabban megvizsgálnia az üzemanyagcellás technológia előnyeit.