Valamennyi iparágban törekednek az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák bevezetésére, ami a legtöbb esetben az elektromos energia használatát jelenti. Ennek eredményeképpen megnövekedett az igény mind a villamos energia, mind az azt biztosító infrastruktúra iránt; elég csak arra gondolni, hogy hány elektromosautó-töltőt telepítettek a közlekedési csomópontokra.
A raktárak elektromos áramot szeretnének felhasználni, ugyanakkor nem akarják, hogy korlátozza őket a hálózat kapacitása vagy az akkumulátorok töltéséhez szükséges idő. Ezért hasznosak az üzemanyagcellás targoncák. Hidrogénnel működnek, 2–3 perc alatt teljesen feltöltődnek, zöld hidrogén használata esetén nulla a kibocsátásuk, és a hidrogén könnyen tárolható a telephelyen, így az ellátás a Ön kezében van.
A Toyota targoncák 90%-a elektromos, beleértve a lítiumion-akkumulátoros és hidrogénüzemű targoncákat is. A Toyota hidrogénes targoncákkal kapcsolatos tapasztalatai több mint 15 évre nyúlnak vissza.
A targoncák üzemanyagcellás rendszere az üzemanyagcellákból, a 350 baros hidrogéntartályból, a felesleges energia átmeneti tárolására szolgáló kis lítiumion-akkumulátorból és egy ventilátorból áll. Mindez egy hagyományos ólomsavas akkumulátor méretű házban kapott helyet, és viszonylag könnyen beépíthető a hagyományos elektromos targoncákba.
Az üzemanyagcellákban a hidrogén levegővel keveredik, amely során a levegőben lévő oxigénnel reakcióba lépve víz keletkezik. E kémiai reakció során elektromos energia szabadul fel; ezt az energiát összegyűjtik és a villástargonca meghajtását, emelő- és billentőőrendszerét működtető villanymotorok meghajtására használják.
Nem tudja, hogy a hidrogén megfelelő-e? Csak az alábbi kérdéseket kell feltennie. Ha mindegyikre nemmel válaszol, akkor valóban érdemes más energiaforrást keresnie. Minél több igen választ ad, annál valószínűbb, hogy a hidrogén üzemanyagcellás targoncák jelentik a legjobb megoldást.
Ha olyan több műszakos üzemet üzemeltet, ahol a targoncákat folyamatosan használják, problémás lehet az akkumulátortöltésre szánt idő megtalálása. Mivel azonban az üzemanyagcellák feltöltése mindössze 2–3 percet vesz igénybe, könnyen beilleszthető a targoncák üzemi beosztásába.
A nehéz feladatok nagy energiaigényűek, ami azt jelenti, hogy a targoncákat gyakran kell utántölteni. Az üzemanyagcellás technológia itt válik igazán hasznossá, mivel a rövid üzemanyag-utántöltési ciklusnak köszönhetően minimálisra csökken az állásidő.
Sok vállalat vállalta, hogy bizonyos szintre csökkenti CO2-kibocsátását. Az üzemanyagcellás technológia hatalmas lépés lehet ebbe az irányba: a zöld hidrogén használata esetén az üzemanyagcella semmilyen káros anyagot nem termel.
Egy nagyobb, többféle járműtípussal rendelkező helyszíni flotta mindegyike üzemeltethető egyetlen közös hidrogénadagolóval, így időt, helyet és költségeket takaríthat meg.
Az ólomsavas akkumulátorokkal ellentétben a hidrogén üzemanyagcellák alacsony hőmérsékleten is működnek, hatékonyságuk nem csökken.
Azok a vállalatok, amelyek már rendelkeznek más, hidrogénnel működő járművekkel, gyorsan átállhatnak az üzemanyagcellás targoncákra, és azonnal kihasználhatják az előnyöket.
Az energiaminőségű hidrogént úgy nyerik, hogy leválasztják a többi elemről azokban a molekulákban, amelyekben előfordul (például víz, szénhidrogének és biomassza). Ennek két legelterjedtebb módszere a gőzreformálás és az elektrolízis. Ezek közül az elektrolízist tartják a legtisztább eljárásnak. Ha ezt az elektrolízist megújuló energiaforrás (például napenergia vagy szélenergia) hajtja, a végtermék „zöld hidrogénnek” minősülhet.
Lehetőség van saját hidrogén előállítására a helyszínen, saját elektrolízisberendezéssel. Alternatív megoldásként a hidrogén a tetőn vagy a föld alatt elhelyezett vezetékek, gázpalackok vagy speciális pótkocsik segítségével is biztosítható, vagyis a tárolás és a tankolás történhet beltéren vagy kültéren.
A hidrogén üzemanyagcellás energia régóta környezetbarát lehetőségnek számít, ráadásul ma már praktikus is. A hidrogén üzemanyagcellás targoncák jellemzői:
A targoncák nulla károsanyag-kibocsátással működnek, mivel a desztillált víz az egyetlen hulladéktermék. A „zöld hidrogén” használata a hidrogén teljes életciklusát szén-dioxid-semlegessé teszi. Mivel semmilyen mérgező vegyi anyag nem jön létre biztonságosan üzemeltethetők.
A hidrogén üzemanyagtartályok hosszú élettartamúak és alacsony karbantartási igényűek. A használat során nem következik be teljesítményveszteség, és az akkumulátor élettartamának csökkenése nélkül lehetséges az alkalomszerű töltés.
Az újratöltés mindössze 2–3 percet vesz igénybe, és nincs szükség akkumulátorcserére. A hidrogén többféleképpen tárolható, és nincs szükség külön tárolóra vagy szellőzőrendszerre. Emiatt lesz a hidrogén üzemanyagcellás jármű rendkívül termelékeny.
A tankolás kültéren és beltéren egyaránt elvégezhető, és alacsony hőmérsékleten is bármikor elvégezhető. A tartályok utólagosan felszerelhetők a meglévő targoncákra, ráadásul nem foglalnak túlzottan nagy helyet.
Az üzemanyagcellás targoncákra való áttérés előfeltétele, hogy a létesítményben megfelelő hidrogén-utánpótlási infrastruktúrát kell kiépíteni. Ez a befektetés az üzemeltetési költségek rendszeres megtakarításai révén azonnal megtérül. Az, hogy mennyi idő alatt térül meg teljesen, az üzem jellegétől függ. Ezeket mindenképpen érdemes alaposan átgondolni, mielőtt eldönti, hogy az üzemanyagcella megfelelő-e az Ön számára.
Általánosságban elmondható, hogy üzleti szempontból az üzemanyagcellás megoldásnak az egy helyen működő nagy flották esetében van igazából létjogosultsága. Azok az üzemek, ahol a targoncákat több műszakban használják, vagy ahol gyakran cserélik az akkumulátort, szintén gyorsabban megtérülésre számíthatnak.
Vannak azonban más tényezők is, amelyeket a vásárlás előtt érdemes megfontolni. Ha biztos szeretne lenni abban, hogy a legjobb döntést hozza meg, töltse ki az oldalon található kvízt.
A Toyota elektromos targoncákból álló flottájának mintegy 90 százaléka jelenleg üzemanyagcellás technológiával kapható, és folyamatosan bővítjük az üzemanyagcellás targoncák választékát. A hidrogénenergiát saját japán és olaszországi gyártóüzemünkben használjuk, ahogyan franciaországi, norvégiai és finnországi partnereink is ezt használják. A gyakorlati tapasztalatok nyomán első kézből szereztünk ismereteket a hidrogénenergia bevezetésével kapcsolatos követelményekről, lehetőségekről és nehézségekről. A megszerzett tudást lehetőség szerint átadjuk ügyfeleinknek.
Szeretne többet megtudni a hidrogén üzemanyagcellás targoncákról? GYIK-oldal elolvasása >>
A Toyota helyi képviselője szívesen ismerteti Önnel kínálatunkat, és tanácsot ad, hogyan használhatja ki a legjobban az üzemanyagcellás targoncákat.
A hidrogénüzemű targonca ígéretes visszajelzéseket és számos pozitív reakciót kapott az AET-nél:
"A targonca használata után összehasonlíthatjuk a hidrogénes targonca jellemzőit az elektromos targonca előnyeivel: szabályozható, mozgékony, szinte teljesen csendes és kipufogógázt sem bocsát a levegőbe. Ráadásul egy hosszú és különösen produktív nap után azonnal feltölthetjük a targoncát."
Luc De Ben, AET, támogatási koordinátor
Olvassa el a teljes esettanulmányt>>