Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson Önnek. OK

Termelékenység és optimális munkavégzés

A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. a közelmúltban új Toyota targoncákkal bővítette anyagmozgatógép-flottáját. Erről beszélgettünk a két cég szakembereivel.

Supply Chain Monitor: A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. jól ismert a magyar gyártó- és kereskedő vállalatok körében. Hallhatnánk az utóbbi időszak eredményeiről?

Cser Szilárd logisztikai igazgató, Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft.: A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. (WSZL) 215 00 m2 raktárterületével, valamint számos in-house tevékenységével az ország legnagyobb raktárlogisztikai szolgáltatója. Jelenleg több mint 2500 főt foglalkoztatunk, ebből saját állományú sofőrlétszámunk 1000 fő és a raktárlogisztikai területen közel 1100 fő dolgozik. A fuvarozás-szállítmányozás divízióban több mint 750 saját gépjárművel évente 800 000 raklap száraz- és 200 000 tonna hűtöttáru szállítását végezzük saját és ügyfeleink raktáraiból a kereskedelmi központokba, üzletekbe. Raktárainkban naponta átlagosan 135 000 raklapot és 41 000 m3 elektronikai fehérárut tárolunk. Partnereink döntő többségét az FMCG-szektorban működő vállalatok teszik ki, így a piaci részesedésünk jelentős a kiskereskedelem és az élelmiszeripar – ezen belül hús- és tejtermékek – területén, továbbá egyre jelentősebb a részarányunk az elektronikai és a telekommunikációs iparág logisztikai kiszolgálásában is. A legmodernebb infrastruktúrával és informatikai rendszerekkel felszerelt raktárbázisainkon a hűtött-, száraz- vagy veszélyes áruk tárolásához szükséges szolgáltatások széles körét biztosítjuk. FMCG-üzletágunkon belül a co-packing részleg a hagyományos logisztikai tevékenységek mellett hozzáadott értékű szolgáltatásokat is végez, többek között címkézést, átcsomagolást, adóraktári szolgáltatások vonatkozásában például zárjegyezést, hogy csak néhányat említsek. Emellett a raktárlogisztikai tevékenység részeként számos kiegészítő szolgáltatást nyújtunk: például a CHEP raklapok javítását, válogatását végezzük, valamint marketingraktárakat is üzemeltetünk, illetve akár teljes körű vámügyintézést is bonyolítunk. Elektronika és telekommunikáció üzletágunk a webshopoknak köszönhetően rohamosan fejlődik. Stratégiai partnerünkkel, a Magyar Telekom és T-Systems csoporttal közösen dolgozunk automatizálási projekteken, kifejezetten a webshop-kiszolgálás gyorsítása érdekében. Nem elhanyagolható a WSZL fokozatos fejlődése az úgynevezett in-house logisztika két fontos iparágában sem, nevezetesen az autó- és az olajiparban.

Ezekben az iparágakban milyen tevékenységekkel vannak jelen?

Cser Szilárd: A nemzetközi fuvarozási vállalatunknál a VW-csoport a legnagyobb ügyfél, és a belföldi piacon is az autóipar az a szektor, amelyre egyre nagyobb fókuszt helyezünk. Jelenleg közel 200 fővel dolgozunk a győri Audi-gyárban, ahol a fő tevékenységünk motorok és alkatrészek csomagolása, komissiózása, de többek között az India, Kína és Mexikó irányába indított konténerek rakodását is mi végezzük. Jelenleg több tárgyalást folytatunk autóipari cégekkel, amelyek újabb lehetőségeket adnak arra, hogy ezt, a magasabb eredménytartalmú üzletágat tovább bővítsük. Az olajiparban pedig a MOL százhalombattai telephelyén, valamint a Waberer’s Szlovákia Slovnaft területén vagyunk jelen, és teljes körű logisztikai szolgáltatást nyújtunk az irodaszerektől a különféle karbantartási alkatrészeken át egészen az adalékanyagokig.

Milyen eredményekkel zárta a tavalyi évet a vállalat?

Cser Szilárd: A 2018-as pénzügyi évben árbevételünk meghaladta a 42 milliárd forintot, ami 14,3% -kal magasabb, mint 2017-ben, és a vállalat a sikeres gazdálkodásnak köszönhetően 10%-os EBITDA fedezetet ért el. Tavaly a raktárlogisztikai üzletág kiemelkedően jó évet zárt. Ennek a sikeres teljesítménynek köszönhetően vállalatunk évente mintegy 7-8 milliárd forintot fordít flottacserére és -bővítésre, valamint raktárlogisztikai beruházásokra, többek között anyagmozgató gépek beszerzésére. Ennek keretében a tavalyi évben állítottuk üzembe a Toyota gépekből álló új targoncaflottánkat.

Miért vált szükségessé új anyagmozgató gépek beszerzése?

Büki Balázs targoncaflotta menedzser, Waberer’s- Szemerey Logisztika Kft.: A tavalyi évben több okból is szükségessé vált az anyagmozgatógép-flottánk bővítése. Egyrészt a BILK-ben működő logisztikai központunkban a hűtött árukhoz kapcsolódó logisztikai operáció bővült, és ehhez a szárazáru részlegről csoportosítottunk át targoncákat, így ezeket pótolni kellett. Másrészt az F épületből átköltöztettük a raktárt és ehhez olyan állványrendszert alakítottunk ki, amelynek kiszolgálása más típusú anyagmozgató gépeket igényelt. De több más raktárban is megnövekedett az áruvolumen, melynek mozgatásához a korábbi géppark nem volt elegendő, ezért már 2017 végén beterveztük az eszközállomány bővítését. Természetesen az árukiszedési hatékonyságunkat is fejleszteni szerettük volna azokban a raktárakban, ahol a legnagyobb a komissiózott raklapok aránya. Végül pedig több anyagmozgató gép is elérte azt az életkort, illetve üzemórát, ami felett már nem volt gazdaságos az üzemeltetésük, ezért ezeknek a pótlásáról is gondoskodnunk kellett. A különböző területeken felmerült igényeket igyekeztünk egy nagy volumenű beszerzés alá hozni, hogy magasabb kedvezményszintet tudjunk elérni a beszállítóknál.

Milyen elvárásokat fogalmaztak meg a tendereztetés során?

Büki Balázs: Az anyagmozgatási igények felmérése már 2017 decemberében megkezdődött, de a végleges darabszámokat csak 2018 márciusára határoztuk meg. A gépbeszerzés feltételrendszere ezután került kiküldésre három partner, köztük a Toyota Anyagmozgatás Magyarország Kft. részére, amelyek mindegyikével volt már korábban is üzleti kapcsolatunk. Elsődleges szempont volt meggyőződni arról, hogy bármely cég kerül is ki győztesen, az képes lesz magas szinten teljesíteni az elvárásainkat, mind a gépek szállítását, mind a későbbi karbantartást, illetve szervizszolgáltatás illetően. A nyertes beszállító kiválasztásánál természetesen a targoncák beszerzési árát is figyelembe vettük, de messze nem csak ez volt a szempont. Mindhárom lehetséges beszállítóról tudtuk, hogy hozza az elvárt minőséget a gépek terén, ezért inkább a szervizszolgáltatásra helyeztük a hangsúlyt. További szempont volt, hogy a géppark ne legyen nagyon széttagolt, hiszen ez a flottamenedzsment szempontjából nehézségeket okoz. Azonban valamiféle megosztottságot mégis szerettünk volna, hiszen így lehet folyamatos versenyre késztetni a beszállítókat, valamint így több cég innovatív megoldásaival is találkozunk. Az árajánlatok május elején érkeztek be, majd az első körös szűkítést követően a végső ajánlatokat május végén kaptuk meg. Ezeket mérlegelve június végén a Toyota anyagmozgató gépekre esett a választásunk, és ezt követően megtörtént a megrendelés. A targoncák a szerződésben foglalt határidőre, nagyjából egyszerre, szeptember végén érkeztek meg a telephelyünkre, majd néhány hét alatt lezajlott az üzembehelyezési folyamat és használatba vettük a gépeket. Ideális választás volt tehát a Toyota Anyagmozgatás Magyarország Kft., mivel korábban is viszonylag nagy darabszámú Toyota gép üzemelt nálunk, így a targoncakezelőknek sem jelentett különösebb problémát az új gépek használata, illetve a flottánkat is színesíteni tudtuk. A targoncákat a korábbiakhoz hasonlóan, pénzügyi lízing keretében szereztük be a Toyota Anyagmozgatás Magyarország Kft.- től, és a gépekre teljes körű karbantartási szerződést kötöttünk.

Milyen típusú gépeket szereztek be?

Büki Balázs: Az igények felmérése után három géptípus mellett döntöttünk, és összesen 27 gépet szereztünk be, amelyből 20 darab platformos kivitelű, csípőtámasszal ellátott elektromos palettaszállító 5 darab komissiózó gép, illetve 2 darab tolóoszlopos targonca. A tolóoszlopos gépekre elsősorban az új állványrendszerrel beépített raktárunk kiszolgálásához volt szükség. Itt az jelentett némi kihívást, hogy az épület sajátosságaiból adódóan, az amúgy is szűkre tervezett, 3 méter széles

folyosókból végül még pár centit veszítettünk, ezért itt elsődleges kitétel volt a minél kisebb folyosóigényű gépek üzemeltetése. Végül egy, a szokásosnál kisebb névleges teherbírású, de a legújabb RRE140H modell oszlopkialakításának köszönhetően, elegendő maradék teherbírású típust választottunk. A gyalogkíséretű palettaszállítók esetében a korábban jól bevált típus, a Toyota-BT Levio mellett maradtunk. Ezeket a gépeket elsősorban kamionba ki- és berakodáshoz használjuk, ezért lehajtható platformmal szerelve kértük. A korábbi típusokhoz képest egyetlen változtatással éltünk: nem kértünk a gépekbe szervokormányrendszert, mert tapasztalataink alapján az LPE200 gépek szervo rásegítés nélkül is könnyen kormányozhatók. Azonban a komissiózó targoncák kiválasztása jelentette a legnagyobb kihívást.

Miért?

Büki Balázs: Korábban nem volt jellemző, hogy specifikus gépeket használjunk a komissiózási feladatra Ezt a munkafolyamatot palettaszállítókkal végeztük, de szerettünk volna javítani ennek hatékonyságán, illetve már régóta szerettünk volna „belekóstolni” az automata gépek világába. Így jó lehetőség adódott az új beszerzés kapcsán, hogy olyan komissiózó gépeket állítsunk üzembe, amelyek rendelkeznek bizonyos félautomata funkcióval. Végül a Toyota-BT Optio OSE250-es típus mellett döntöttünk „T-Mote” távvezérlési funkcióval kiegészítve. Ezzel a komissiózást végző munkatársainknak lehetősége van arra, hogy az egymáshoz közel lévő kiszedési pontok között távirányítóval vezéreljék a targoncát. A gép automatikusan tartja az előre megadott távolságot az állványtól, és érzékelőkkel figyeli a környezetét. Ha bárki a gép biztonsági zónáján belül kerül, a gép azonnal megáll. Mészáros Ferenc üzletfejlesztési vezető, Toyota Anyagmozgatás Magyarország Kft.: A Toyota-BT Optio OSE250 alacsonyszintű komissiózó targoncánál a géptest elöl van, a kezelőállás pedig mögötte, így a kezelő a palettához a lehető legközelebb helyezkedik el. Ezt a gépkialakítást egyébként a BT a 70-es években fejlesztette ki, amikor elkészítették az első kifejezetten alacsony komissiózásra tervezett gépet annak érdekében, hogy növeljék a termelékenységet. A biztonságot és a vezethetőséget olyan különleges funkciók segítik, mint az Optimised Truck Performance (OTP) vagy az E-man kormányrendszer, amely a kezelőkar mozgatását segíti. Az optimálisan elhelyezett kezelőkar jobb és bal irányba kifordítható, attól függően, hogy a kezelő melyik oldalon sétál a gép mellett. Mint már említésre került, a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. számára ezt a gépet a T-Mote távvezérlési funkció legújabb változatával is kiegészítettük, amely jelentősen javítja a komissiózási műveletek hatékonyságát amikor az operátornak relatíve rövid távolságot kell megtenni a kiszedendő áruk lokációi között. A kezelőnek nem szükséges a gépre le- és felszállnia – ami egy állandóan ismétlődő, időigényes műveletsorozat –, mivel a targoncát az ujjára felhelyezett gyűrűn található irányítógombok segítségével tudja működtetni. Ezzel jelentősen csökkenthető a ciklusidő, hiszen folyamatosan, a gép mellett gyalogosan haladva tudja a komissiózó munkatárs a raklapra szedni az árut. És nem utolsó sorban az így végezhető, ergonómiai szempontból kedvezőbb munkafolyamatokkal csökkenthető a gépkezelők fáradtsága, és a munkavégzés biztonságosabbá tehető. A T-Mote legújabb változatánál a gyűrű, azaz a remote controller párosítása rendkívül egyszerű: a kezelőnek a targoncán egy megadott ponthoz kell csak odaérintenie, és a gép fényjelzéssel mutatja, hogy az eszközt ahhoz a géphez lehet használni. A T-Mote, a gyár mérései szerint akár 12%-kal növeli a termelékenységet, 20%-kal csökkenti a gépre történő fellépések számát és 10%-kal csökkenti az energiafogyasztást. Ezek az előnyök a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. esetében is döntő tényezők voltak a választásnál.

Miben különlegesek a gyalogkíséretű palettaszállító gépek?

Brasnyó Péter értékesítési és marketingigazgató, Toyota Anyagmozgatás Magyarország Kft.: Alapjában véve a BT Levio LPE200 elektromos raklapszállító mindig is vezérgép volt a Toyota kínálatában, hiszen az egyik legkedveltebb gyalogkíséretű targonca, amit nagyon sok helyen használnak. A BT Levio LPE200 a gyalogkíséretű gépeknek egy olyan változata, amely csak platformos verzióban érhető el 2, illetve 2,2 és 2,5 tonnás teherbírással. A lehajtható platform lehetővé teszi, hogy gyorsabban lehessen mozogni a géppel, amelynek végsebessége 10 km/óra, de a Toyota kínálatában van ennél gyorsabb gép is. Az akkumulátor tekintetében pedig a Waberer’s-Szemerey Logisztika szakemberei mindig a csökkentett karbantartási igényű változatot preferálják, így ezeket a gépeket is ennek megfelelő energiatárolóval szállítottuk. Mészáros Ferenc: Ez tehát egy alapgép az anyagmozgatásban, de számos olyan funkcióval rendelkezik, amitől különlegessé válik. Többek között a BT Powertrack az 5 pontos alátámasztással, amelynek köszönhetően a középső meghajtókerék mindig optimális nyomást gyakorol a talajra, így stabilitást ad a gépnek, és bármilyen teherkezelés esetén biztonságos elindulást, illetve megállást tesz lehetővé. A Levio gépnél a Click-2-Creep funkció segít abban, hogy a legszűkebb helyeken is, ahol a platformot már nem lehet lehajtani, lehessen dolgozni a géppel függőleges karállás mellett is. A Click-2-Creep funkció használatával, a csökkentett sebességgel működve a legszűkebb körülmények között is biztonsággal kezelhető a gép.

És a tolóoszlopos gépek milyen felhasználói előnyt biztosítanak?

Mészáros Ferenc: A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. raktárában üzemelő Toyota-BT Reflex RRE140H elektromos tolóoszlopos targonca a Reflex sorozat legújabb modellje, amely rendkívül kifinomult teherkezelési képességével, nagy maradék teherbírásával, nagy emelési és haladási sebességével tűnik ki. A H sorozatnál már az alapfelszereltség része lett az Optimized Truck Performance rendszer, amely a sebesség, a kanyarodás, az oszlopkitolás, a villaemelés és -süllyesztés funkcióinak optimalizált vezérlését teszi lehetővé a villán lévő teher tömege és a pillanatnyi emelési magasság függvényében. A teljesen új oszlopkonstrukció rendkívül masszív, merevségét különböző technikai megoldásokkal növelték, így nagy magasságban is biztonságos lengésmentes működést biztosít. A Transitional Lift Control sima, rázkódásmentes oszloptag-váltásokat eredményez és magas emelési, illetve süllyesztési sebességet tesz lehetővé. Ezt a targoncát nagyon könnyű vezetni és kényelmes munkavégzést biztosít, mivel az optimális vezetőtér kialakítását több opció is segíti. A kabin jobb oldalán, szemmagasságban elhelyezett Load Info Display (LID) kijelző található, amelyen több adat látható, többek között az emelési magasság, a kormányzott kerék szögállása, haladási iránya és a villára helyezett súly. Ez utóbbit a targoncába integrált mérleg jelzi +/-100 kilogrammos pontossággal, ami támpontként szolgál a kezelő számára a gép terhelhetőségére adott teherviszonyok között. Természetesen a vezetőtér minden része teljesen a kezelő méreteihez igazítható, melynek nagyon hasznos eleme a lábtér padozatának elektromos magasságállítási lehetősége. A BILK-ben üzembe állított tolóoszlopos targoncákat a villatőbe rejtett kamerával is felszereltük, így a vezetőtérben egy színes monitoron láthatja a targoncakezelő a villán elhelyezett terhet. Ez a funkció egyébként kiegészíthető még egy lézervezérlésű villapozícionálás opcióval, ami nagyon precíz teherkezelést tesz lehetővé.

Hogyan értékelik az együttműködést?

Cser Szilárd: A két cég közötti együttműködés a korábbiakhoz hasonlóan zökkenőmentesen zajlott. A gépek a megadott határidőre, rendben megérkeztek. A tapasztalataink alapján a szerviztámogatás eddig is magas szintje még tovább emelkedett. Jelenlegi széles partnerkapcsolataink és a folyamatosan jelentkező új kihívások miatt fontos számunkra a Toyotával történő szorosabb együttműködés, hiszen – azon túlmenően, hogy az anyagmozgató gépek teljes vertikumát kínálják – a mai kornak megfelelő automatizálási és intralogisztikai megoldások teljes körével tudják támogatni jövőbeni törekvéseinket. Brasnyó Péter: A tavalyi beszerzési tender során alkalmunk nyílt egy nagyobb flottát szállítani a Waberer’s-

Szemerey Logisztika Kft. részére olyan műszaki tartalommal, amely már bizonyos automatizálási funkciókat is tartalmazott. A logisztikai szolgáltató céggel kialakított korábbi együttműködés tovább mélyítésében közrejátszott az is, hogy az elmúlt években jelentős bővülés történt cégünk életében. Egyrészt az elmúlt 4 évben megdupláztuk az eladott új gépek számát, másrészt 2017 tavaszán megnyitottuk második telephelyünket Dunaharasztiban. A BILK-hez való közelség további előnyöket kínál a jövőbeni szoros és zökkenőmentes együttműködés kialakításában. Emellett értékesítési és szervizhálózatunkat is folyamatosan fejlesztjük, bővítjük annak érdekében, hogy maximális rugalmassággal és országos lefedettséggel tudjuk kielégíteni a folyamatosan változó ügyféligényeket. Ennek köszönhetőn szolgáltatásaink színvonala tovább erősödik, amely a targoncabeszerzés során a targoncák minőségi jellemzői mellett szintén fontos szempont volt a Waberer’s- Szemerey Logisztika Kft. számára.